4. Station

De regio Roeselare - Tielt kent, door de opkomst van het mechanische spinnen en weven én opeenvolgende mislukte oogsten, in de jaren 1845-1850 zeer grote armoede. Daarom worden er grote plannen gemaakt om, door grote projecten, veel mensen aan het werk te zetten én de regio bereikbaar te maken.

De Ingelmunstersteenweg werd in 1850 over de ganse lengte in kasseien gelegd, en moest ook zo heel wat mannen van werk voorzien.

Na lang aanslepende discussies, vooral over de financiële kant, worden er grote wegen aangelegd, komt het kanaal van Roeselare naar de Leie en rijdt er een trein van Ingelmunster naar Anzegem.

  • De Wielsbekestraat (1852) en Meulebekesteenweg (1871) hebben een volledig nieuw (en daardoor kaarsrecht) tracé
  • De Tieltststeenweg komt er pas, na veel discussies tussen Tielt, Meulebeke en Oostrozebeke, in 1893

Station

De spoorlijn (van 1 lijn) werd privaat aangelegd en in 1868 in gebruik genomen. Het kanaal Roeselare-Leie, ‘Droogenbroodvaart’ in de volksmond, wordt tussen 1862 en 1871 op kosten van de Belgische staat gegraven.

Omdat er geen rechtstreekse weg van het dorpscentrum naar het station liep, wordt de Stationsstraat in 1870-1871 aangelegd.

Vlakbij het station richt Arthur Seynaeve in 1908 de weverij Seyntex op die zal uitgroeien tot een bedrijf waar meer dan 500 mensen werken. Het specialiseert zich in stevige stoffen, die onder meer ook in het leger worden gebruikt.

Het station en de fabriek zijn in beide wereldoorlogen het doelwit van bombardementen.

Seyntex verhuist in 1960 naar Tielt en verdwijnt volledig uit Oostrozebeke, maar de 2 villa’s (Stationstraat nr 141 en 143) gebouwd voor de zonen die het bedrijf hielpen groot maken blijven.

Mensen konden tot het einde van WOII in Oostrozebeke op- en afstappen. Goederen werden er tot eind de jaren '60 gelost. De diverse café ’s rond het station, waarvan 3 met een weegbrug voor vrachtwagens, verloren veel van hun belang en verdwenen één voor één.

Herkenbare punten

Naast het station bleef het treinwachtershuisje (Stationsstraat 160) aan de overkant van de straat ook goed bewaard.

De spoorwegbedding is nu een mooi wandel- en fietspad die de Stationsstraat verbindt met de Ooigem-, Ter Priem- en Hulstestraat.