Digitale meter met Prepaid functie

Heb je moeite om jouw energiefacturen te betalen? 

Dan kan prepaid van Fluvius jou helpen. 

Prepaid is een oplossing voor jou als je...

  • liever in kleine deeltjes betaalt voor je gas en elektriciteit;
  • je budget onder controle wil houden door eerst te betalen voor je energie, dan te verbruiken;
  • je schulden bij Fluvius op een haalbare manier wil afbouwen;
  • niet meer verrast wil worden door onverwacht hoge jaarfacturen.

Als sociale leverancier activeert Fluvius de prepaidfunctie voor je elektriciteit. 

Als je de aardgasfactuur niet kan betalen of je afbetaalplan niet volgt, kan Fluvius de prepaidfunctie ook voor gas activeren.

Er staat een budgetmeter in het OCMW/Sociaal huis waar je tijdens de openingsuren kan opladen.

Praktisch

  • Kies je voor Prepaid dan activeert Fluvius dit in de digitale meter.
  • Heb je nog geen digitale meter dan komt Fluvius die gratis bij jou plaatsen.
  • Je betaalt vooraf voor je energie via een webportaal of een oplaadpunt.
  • Kan Prepaid niet ingeschakeld worden dan plaatst Fluvius een autonome stroopbegrenzer.
  • Bij Prepaid betaal je de schuld bij Fluvius af aan 5,00 euro per week. Bij elke oplaadbeurt gaat 35% van het bedrag naar de afbetaling van je schuld.

Kostprijs

Prepaid is gratis, er zijn geen extra kosten voor de plaatsing.

Je betaalt voor je gebruik, het tarief hangt af van je situatie. 

Heb je geen schulden meer, dan is het beter om te zoeken naar een leverancier met goedkopere prijzen.

Uitzondering

Als je een analoge meter hebt, laad je op met een budgetkaart.

Prepaid (vroeger: budgetmeter) is een betaalsysteem bij de netbeheerder waarbij u op voorhand betaalt voor uw elektriciteits- of aardgasverbruik.

Voorwaarden

Prepaid is enkel voor elektriciteits- en aardgasklanten bij de netbeheerder Fluvius:

  • Voor elektriciteit schakelt de netbeheerder Prepaid onmiddellijk in.
  • Voor aardgas schakelt de netbeheerder Prepaid in wanneer u uw factuur niet betaalt of een afgesproken afbetaalplan met de netbeheerder niet nakomt. Meer informatie: ‘Wat als u uw energiefactuur niet betaalt’.

Het is ook mogelijk om Prepaid in te schakelen als u nog geen schulden heeft bij de netbeheerder. Neem hiervoor contact op met Fluvius.

Procedure

Bij Prepaid betaalt u op voorhand voor uw verbruikte energie door middel van een oplading via een webportaal of een oplaadpunt in uw buurt. Afhankelijk van het type meter dat u heeft, zijn er twee scenario’s:

  • bij een digitale meter activeert de netbeheerder de Prepaid functie in de digitale meter. Dit gebeurt vanop afstand.
  • bij een klassieke, analoge meter vervangt de netbeheerder eerst uw analoge meter door een digitale meter. Tot op dat moment ontvangt u voorschotfacturen. De vervanging van uw meter is gratis en verplicht.

In sommige gevallen is het niet mogelijk om Prepaid in te schakelen. De netbeheerder plaatst in dit geval een autonome stroombegrenzer. Hiermee kan u maar enkele huishoudelijke toestellen op hetzelfde moment gebruiken. U blijft betalen via voorschotfacturen en betaalt uw schuld af met een afbetaalplan.

Via Prepaid betaalt u uw schuld bij de netbeheerder af met vijf euro per week. Bij iedere oplading gaat 35% van het bedrag naar de afbetaling van de schuld, maar ook als u niet oplaadt, loopt de afbetaling verder.

    Kostprijs

    Kost

    Prepaid is gratis. Er worden voor de plaatsing zelf geen extra kosten aangerekend.

    U betaalt voor uw verbruik:

    • het sociaal tarief voor energie als u daar recht op hebt
    • in de andere gevallen: het tarief bij de netbeheerder. Dit is zeker niet het goedkoopste tarief op de markt. Als u geen schulden meer hebt bij de netbeheerder, is het dan ook de moeite om terug op zoek te gaan naar een leverancier die goedkopere prijzen aanbiedt. De goedkoopste leverancier vindt u via de V-test van de VREG.